Friday, July 18, 2008

ANJAKAN PARADIGMA

Berlarutan sehingga semester 3 segala-galanya berubah……… kami di semester ini terpaksa mengambil satu subjek “outdoor persuit”…. Di ajar oleh seorang pensyarah En. Hisyam B. Che Mat…. Seorang yang tegas…kata2nya pedas….. membuatkan ramai pelajar yang takut pada beliau…Beliau juga disokong sekumpulan pelajar yang berpesatuan (PERLU).
Dalam subjek ini kami akan diajar teknik2 berkhemah dan menjalankan aktiviti rekreasi dengan detail…..antara syllabus kami ialah knotting, abseiling, flying fox, low rope, survival, berkhemah, trekking, menjejak, Bantu mula (first aid), berenang, berkayak, berakit dan pegurusan rekreasi…… kesemua proses pembelajaran ini bukan senang…….. untuk menamatkan subjek ini…selapas satu semester kami semua diuji dengan satu camp iaitu “ FINAL CAMP”
Saya telah dilantik untuk menjadi pengarah program untuk Final Camp yang masa itu telah ditetapkan oleh En. Hisyam dan instructor PERLU di Tasik Banding….. dari proses pengurusan lagi saya sudah merasakan bahangnya camp yang bakal berlangsung selama 10 hari ini…….. kami di maki tak kira dimana perjumpaan dibuat dengan ahli PERLU…. Pernah juga perjumpaan di buat di sebuah kedai makan di Seksyen 19, Shah Alam…… Proposal kami dicampak dan kami disuruh balik begitu saja…. Maklumlah bukan senang kami nak kesana…bukan semuanya ada transport sendiri… kami terpaksa ulang alik 2 atau 3 kali untuk pastikan semua AJK hadir…kerana tak cukup sorang perjumpaan tidak akan dilakukan…. Apakan daya… walaupun MELUAT dan MENYAMPAH dengan semua instructor PERLU kami terpaksa tahan juga kerana setiap kali kami cuba untuk rujuk pada En. Hisyam…penghujungnya kami diminta berbincang denga PERLU…….

No comments: