Friday, July 18, 2008

TAK TAU APA YANG DITUNGGU...!!!

Apabila tiba hari yang ditunggu-tungu…..habis sahaja peperiksaan semester…dikala orang lain seronok meraikan cuti semester kami semua semakin berdebar-debar menunggu kemuncak perjalanan subjek “ Outdoor Persuit” kami…. Lebih kurang 90 orang peserta, 20 puluh orang instructor, 1 orang semboyan (Askar Melayu kem 505) 2 orang pensyarah pengiring (En.Hisyam Che Mat dan Cik Suhana Aiman) dan seorang tetamu jemputan (Dr.Anuar Suun) bergerak ke Tasik Banding Grik….. perjalanan kami pada hari pertama berakhir di Pekan Grik. Kami bermalam di Dewan Serbaguna Grik…..
Di sini saya lah yang menjadi tumpuan…… boleh dikatakan setiap lima minit nama saya akan dipanggil….. (Pengarah Program la katakan….) saya menjadi orang tengah diantara instructor dengan participant…. Semua arahan instructor kepada participant akan melalui saya dan semua permintaan dari participant juga akan melalui saya….. selepas sport check kami di benarkan tidur menunggu hari esok untuk bergerak ke Pos Chiong, Sg.Sara,Tasik Banding…….

HARI YANG MENYEKSAKAN

Pada jam 5.30 a.m kami sudah bangun untuk mempersiapkan diri…. Solat, mandi, dan sebagainya….. bagi kami mungkin inilah peluang kami untuk melepaskan hajat di tandas dengan selesa untuk tempoh 10 hari lagi…..
Pagi tu kami sibuk menguguskan keperluan logistic kami, ada yang sibuk mengambil bahan mentah di kedai berhampiran yang telah di “sponsor” oleh ahli Parlimen Grik pada masa itu (Dato’ Kamsiah Yeop), ada yang sibuk membeli petrol di stesyen berdekatan dan masih segar di ingatan saya yang ketika itu sibuk “mengepam” tube untuk aktiviti tubing di Sg.Sara…… kira-kira jam 9.30am kami bertolak ke jeti 2 Tasik Banding…..
Kira-kira ½ jam perjalanan kami sampai ke jeti…. Kami memunggah semua peralatan kami ,(2 lori) dan barang yang terdapat dalam bas…. Nasib kami agak malang kerana bas tidak dapat masuk dan kami terpaksa berjalan kira-kira 700meter untuk memunggah barang….. selepas semua peralatan selamat di pindahkan ke dalam bot kargo (2 biji) kami terus bertolak ke Pos Chiong……
3 jam saya didalam bot kargo…akhirnya sampai ke tempat yang dituju…. Hanya saya seorang sahaja peserta yang pernah membuat survey ditapak berkenaan..jadi tidaklah mengejutkan saya…. Tapi rakan2 yang lain nampak amat terkejut…..sekali lagi kami terpaksa mengerah tenaga kami untuk memindahkan berang2 kami…. Kami terpaksa membuat human chain untuk memindahkan barang dimana kami terpaksa mengakut barang naik ke bukit yang curamnya lebih kurang 75% dan jaraknya lebih kurang 200meter…. Bayangkan lah bagaimana kami mengangkut tangki air,generator pole khemah pusat dan lain-lain barang……
Setelah penat mengangkut barang kami mula untuk aktiviti pertama iaitu camcraft……

No comments: