Friday, July 25, 2008

KURANG BELAJAR......ATAU KURANG AJAR........

Malam tadi, kira-kira pukul 2000, 24hb 7 kami (instructor PERLU) telah berkumpul untuk mengadakan final check-up bersama kumpulan pelajar diploma semester 2 yang akan menjalani first camp iaitu latihan amali wajib bagi semua pelajar yang mengambil subjek Outdoor Recreation.......... Tunggu punya tunggu pukul 2100 tak dapat kumpul semua pelajar lagi.... jadi semua instructor mengambil kata putus untuk meneruskan perjumpaan dengan mana yang ada....

Boyington memulakan perjumpaan dengan beberapa soalan cepu emas.... dan dialog semasa perjumpaan adalah seperti berikut.......

Boy : mana yang lain....ramai lagi yang tak datang ni.....???

pelajar A : Ada kat bilik.....

Boy : Call mereka, berapa minit boleh suruh mereka datang...?

Pelajar A : Diorang sibuk....

Boy : Buat apa....? Ingat kami tak sibuk ka....?

Pelajar A : Buat buku program.... nak kena antar esok...

Boy : Masa lain tak boleh buat.... kenapa tak buat petang tadi...

Pelajar A: Itu saya tak tau..... (menjawab dengan tidak memandang pada Boy)

Boy : Kalau awak rasa awak takda masa, saya pun

takda masa......saya pun tak mandi lagi ni..... janji pukul 8.00, dah pukul
8.00 barula nak pegi beli touch light..... macam mana ni.... (lebih kurang
mcm ni la Boy cakap... saya pun tak berapa ingat)

Pelajar B: Saya tak sempat tadi......

Boy : Klau tak sempat, tak boleh pesan kat kawan ke......

Pelajar B: Tapi tu barang individu....

Boy : Apa salah.... Kalau barang individu tak boleh mintak tolong kawan ke....

Mana team work..(boy tanya pada peserta lain)

Pelajar B : Encik tak paham.... saya sibuk... saya banyak lagi kerja lain.... saya

bukan nak buat benda ni je..... Banyak lagi kerja luar.....

Boy : Kerja luar pun.... tak boleh mintak tolong kawan belikan touch light ke.....

Pelajar B : (terkumat-kamit mulut pelajar B, sambil merampas sebembat nota

dari kawan yang duduk disebelahnya.... saya kira itu adalah satu
reaksi protes dan saya tak dapat mendengar apa yang dikatakan
pelajar tersebut....)

Boy : Kalau awak rasa awak takda masa, kami pun macam tu..... kalau wak letih,

kami pun macam tu....kami pun paham awak letih...

(tiba-tiba percakapan Boy telah dicemari oleh suara dari seorang pelajar)

Pelajar K : Memangla...( sambil memandang kearah tools box yang dipegangnya

dan mengodek-godek tools box tersebut....)

Saya : Boy, bagi aku cakap kejap (bisik saya pada boy)

Saya : Assalammualaikum dan selamat malam.... saya tak berniat nak bercakap

panjang tetapi saya memerlukan perhatian ( kata saya sambil memerhati
gelagat "pelajar K" yang tidak menghiraukan apabila saya meminta
perhatian...) saya cuma perlu kamu supaya tidak bersikap kurang ajar....

Saya : Hoi......!!!!! (jerkah saya...... ) bila saya bercakap pandang

saya.......jangan tunjuk kurang ajar kamu......(sambil memandang kearah
"pelajar K" dan saya mendapat respon yang baik dari beliau yang
memandang tepat pada saya dan diiringi senyum sinis dan ketawa kecil....
macam ketawa orang power laa.....)

Saya : Awak jangan nak ketawa atau senyum sinis dengan saya ya..... ni

instruktor yang ada kat depan ni semua nak tolong kamu.... jangan tunjuk
kurang ajar kamu....


(habis saja ayat tu..... 2 orang pelajar mencelah untuk bercakap, Pelajar B dan pelajar K, saya suruh pelajar B diam dulu untuk bagi laluan kepada pelajar K......)

Pelajar K : sekarang ni kami letih....... jadi kalau abang rasa tak boleh nak

tolong kami takpa....kami boleh buat sendiri...... kami pun memang
nak buat sendiri.... kami memang nak belajar buat sendiri....

Saya : ok.... kalau itu yang awak kata.... kami akan bincang...... tapi perlu ke

awak bersikap kurang ajar.....??? Awak main apa....? ( tanya saya pada
seorang pelajar dengan cara yang agak kurang ajar)

Pelajar : Softball

Saya : Siapa tentera disini??? ( tanya saya dalam intonasi yang juga agak

kurang ajar)

Pelajar : saya....

Saya : Jadi kalau kita nak main softball mungkin kita akan rujuk pada awak

(sambil menunjuk kearah pemain softball tadi)...... kalau didalam bidang
ketenteraan mungkin kami akan rujuk kamu (sambil menunjuk kearah
pelajar yang berkhidmat dalam tentera tadi)

Saya : tapi sekarang kamu nak masuk ke bidang rekreasi...... apa salah kalau

kamu rujuk pada mereka yang mungkin ada sedikit kelebihan dari
kamu.... (sambil menunjuk kearah instructor) Mungkin mereka masih
muda dan lebih muda dari sebahagian dari kamu.....tapi bukun umur yang
kita ukur.... kita cuma nak kongsi pengalaman dan ilmu yang ada...

Saya : kamu marah bila saya jerkah kamu......(tanya saya pada pelajar K)

Pelajar K: Saya boleh terima, tapi terus terang memang saya rasa marah........

Saya : Kurang ajar tak cara saya tanya "Awak main apa?" dan "Sapa tentera?"

tadi...?

(tanya saya pada 2 orang pelajar yang saya ajukan soalan tadi)

Pelajar : Ya.... (jawab mereka serentak)

Saya : Apa perasaan kamu bila orang kurang ajar dengan kamu.... (tanya saya
pada semua)... Marah tak???

Pelajar : Marah....!!! ( jawab setengah dari mereka )

Saya : itulah yang berlaku pada instructor yang ada didepan ni..... bila awak
kurang ajar kami pun marah jugak.... janji pukul 8.00.... pukul 9.00 ada
lagi yang tak datang..... bila orang cakap menjawab....... ingat kami tak
da kerja lain ka.... tapi kami datang jugak pukul 8.00 sebab nak
tolong......

Saya : Saya mintak la supaya awak hormat sikit bila ada orang cakap di depan
ni..... itu saja saya mintak..... jadi saya akhiri dengan Assalammualaikum,
Selamat malam dan MAAF jika terkasar.........

(terus saya serahkan pada Boy semula unuk menyambung perbincangan merka.......)

Apa yang ingin saya gambar kan disini ialah kenapa adik-adik ini boleh bersikap macam ni.....Apkah mereka kurang belajar atau "K" (kurang ajar).......ataukah mungkin mereka terlalu penat sampai memaksa mereka bersikap "K"......

Tetapi saya juga ada pengalaman semasa membuat persiapan first camp dan final camp..... tapi tak pulak melawan macam tu.... mungkin zaman saya semuanya penakut atau mak bapak kami ajar kami dengan baik supaya tak melawan guru kot.....

Belum lagi ke first camp dah tunjuk belang....... macam mana la agaknya taring mereka semasa first dan final camp nanti ye...... harap-harap mereka ni jenis yang cepat belajar.......... AMIN.....


12 comments:

Anonymous said...

Kesian mereka yang datang atau yang datang awalkan. Selalu kena marah. Yang tak datang macam mana ya?

teamtact said...

itu la...budaya hisap darah kawan ni susah nak kikis..... tapi saya yakin en karim ada jalannya... Insyaallah esk kita jumpa.....

PPT said...

TeamTact,
Mungkin mereka nie dah 'terfault start' kembali....
Biasa la budak budak zaman sekarang, kita kan dah kena baru-baru nie.
Kepimpinan melalui teladan....
Rasanya Team Tact paham kot.

Cheers....

ADDIN "My Life Is Beautiful" said...

salam teamtact,

memahami untuk difahami @ bertolak ansur untuk ditolak secara ansur -ansur..

p/s make ur standard and give them a lesson

Anonymous said...

salam teamtact..

mcm drama swasta plak..hahahah
yy paham mcm mana awak rasa...pasal penah kena mcm tu...
sabar ye..nasib baik awak pandai counter balik...
mungkin skrg ni mereka rasa mereka tidak memerlukan 'PERLU'...takpa..
nanti akhirnyer..mereka perlu 'PERLU' gak..
jika mereka kata mereka ada 10 tahun pengalaman...maknanye mereka juga telah membuat 10 tahun kelemahan dan kebaikan..kalo mereka berfikir secara waras, mereka patut menggunakan peluang ini untuk belajar benda baru..cube tanya mereka.."selalu ke mereka pasang khemah pusat, buat khemah dapur dan buat aktiviti tali dan kayak kat umah?" hehhehe
semoga t.o.t n first camp arini berjalan dengan lancar....

have a nice day..
cheers

Anonymous said...

teamtact,
Orang ikhlas akan Allah bantu. DikurniakanNYA idea untuk menangani masalah. Anda hebat! Saya tahu anda mampu menyelesaikannya dengan izin-NYA.

Unknown said...

salam tumpag lalu...mm btul real cam drama la hehhe.biase la tu cbran skit,klu x de gitu x best lak kn tu psl ade yg jd mntor n d mentor kn hahaha...saiko nmpk,anyway tahniah nmpk gaye awk terror dlm bmain saikologi,truskan demi ank bangse :).peace





p/s:ingat mse kt UiTM dlu,fesi2 cam poyo je tp at last jd mmber lak ahhahaha!Ade hikmah tu.

ahboy said...

hehehe...

congratulation bro..

saya memang tau la..
inila dia orang yang berwawasan n berpandangan jauh..

bidang psikologi memang difahami sebaik mungkin masa kelas lalu..

10 markah untuk Brother rafsan..

Tabik....

sname said...

kalau saya dah rendam

Apize said...

agak kurang ajar pelajar2 itu...rasa hebat..macam best..xper,ada lori ada bas,ada hari boleh kita 'balas'.Tunggu...

_F.@.R.@.H.@.L.!.N.@_ said...

salam....wow leh tahan kekurang ajaran budak2 nih...adoi...apa nak jd ngn donia skalang...???hehehe..xper bang...dowang lom kena penangan kenyir...so para2 instraktor yang terlibat mst bersiap sedia ngan gahnya ntok mghadapi budak2 yg kekurangan keajaran tuh...chaiyok2...

Anonymous said...

teamtact,

salam..se7 gan tehaboo ckap..che rafsan ni mmg pdi saiko..bgslah. awak dah buktikan yang awak aplikasikan sume yang awak blajar..ttg bdk2 tu..biase ler..sume mcm tu nak2 klu ada pljr matang..sume nak jd ketua.. so best of luck!

c u soon :)