Saturday, July 19, 2008

EPISOD TERAKHIR

CAMP CRAFT

Bunyi macam senang….. masa latihan amali macam mudah…..tapi saya silap…. Dengan kekuatan seramai 90 orang peserta kami masih tidak Berjaya mendirikan khemah pusat pada pukul 8.00pm, bukan itu saja… lampu pun masih tak menyala….saya masa tu sibuk di gigi sungai dengan masalah “water pam” saya….engine tak cukup kuat untuk menolak air untuk naik keatas bukit…. Macam-macamlah masalah kami….. Alhamdulillah pada pukul 10pm kami Berjaya mendirikan khemah dan menyalakan lampu…. Kira-kira jam 10.30pm barulah kami dapat mengisi perut kami dengan makanan….

MELUAT

Meluat, benci,menyampah dengan kerenah instructor masa tu…..nak makan pun susah..kami kena tunggu semua peserta masuk dalam khemah pusat, dah semua masuk nak kena tunggu instructor pulak…. Dah cukup semua…..ingat dah boleh makan… Sial…. Masih tak boleh makan….sebab tak susun kasut…. Tadi taknak cakap. Dah susun kasut, air basuh tangan untuk instructor pulak jadi isu… apa punya bangsat la diorang ni…. Itu lah yang keluar dari dalam hati saya masa tu….

KERJA

Lepas makan, kami terus buat kerja. Banyak lagi kerja kami tertangguh…. Tandas, lubang sampah, khemah penempatan, khemah peralatan semuanya dibuat dalam satu malam……kira-kira jam 5.00 pagi barulah kami siap sebahagian dari kerja kami….

AKTIVITI

Program kami secara tersuratnya dipadatkan dengan beberapa aktiviti…..trialing traverse, tubing, trekking, low rope, survival, camp craft, menjejak, LM,rafting dan pengurusan perkhemahan….

MENGAPA

Setelah penat membuat aktiviti kami disuruh membuat itu dan ini…. Kami didenda sekiranya kami lambat beberapa saat sahaja…. Saya masih ingat kem komandan saya pada masa tu “K panjang” dengan lagaknya yang meluatkan saya sama lah dengan instructor lain….. BENCI AKU…. Tidur pun tak cukup….terfikir jugak saya kenapa tak diberikan masa tidur yang cukup…??? Masa tu saya rasa program seumpama tu memang talk relevan….. langsung tak relevan….bila tidur tak cukup macam mana nak buat kerja…. Dah la aktiviti yang dilakukan adalah aktiviti yang berisiko…. Tak pikir ka…???

TAK BOLEH LUPA

Setiap hari yang dilalui semasa program final camp mustahil untuk saya lupakan… tetapi dalam pada itu ada peristiwa yang paling saya tak boleh lupa…. Pada hari terakhir…. Ketika kami selesai memuatkan semua peralatan yang telah digunakan semasa program untuk dibawa pulang ke Shah Alam…saya bersama 2 lagi rakan saya terhidu peluang terbaik untuk kami melepaskan gian kami untuk merokok… dikala semua orang sedang sibuk mengemas barang, saya dan kawan merapati seorang boat man yang memang berada dikawasan itu…. Dengan penuh berhati-hati kami meminta sebatang rokok dari boat man tadi dan dengan selamba dia menghulur 2 batang…. Dengan pantas dan gembira kami beredar dengan ucapan terima kasih….
Kami pun mencari “port” yang sesuai….belakang sebuah stor engine bot menjadi pilihan kami…. Dengan rasa selamat rokok pun diletakan di mulut… baru nak cucuh…tiba-tiba saya ternampak muka seorang instructor, Ema….Ema Shamsida…mampos…. Memang mampos… itulah ungkapan saya ketika dia memandang kearah kami….. tak sampai 15 minit semua dipanggil berkumpul… SAPA MEROKOK DALAM KEM SAYA…??? Lebih kurang itulah soalan yang keluar dari mulut En. Hisyam Che Mat… suasana bsing dengan bisikan yang tertanya-tanya.. “sapa pulak yang hisap rokok ni…?” tanya kawan-kawan. Kami senyap walaupun ada mata yang memandang kam….. selepas beberapa kali ditanaya soalan yang sama, kami memberanikan diri untuk keluar dan mengaku kesilapan…..
Dipendekan cerita kami telah didenda dan saya rasa amat terhina degan hukuman yang diterima…. Semua peserta lain dikehendaki berdiri dengan membengkokan kaki dan mendepakan tangan sambil melihat kami menjalani hukuman…… satu upacara simbolik telah dilakukan….mungkin meraikan kecekapan instructor yang berjaya menangkap kami……dalam upacara simbolik itu kami telah dibaling dengan jala dan dibawa mengelilingi kawan-kawan yang lain….. selepas itu tangan kami diikat kebelakang dan beberapa batang rokok dicampak keatas tanah….. kami diarah mengutip rokok tadi dengan mulut…kemudian mencucuh rokok tadi di unggun api yang telah disediakan…… habis rambut depan saya terbakar…..
Sepanjang perjalanan pulang dan sepanjang proses menghabiskan saki baki program, saya hanya mampu berdiam sahaja…. Tapi sempat juga saya meminta maaf pada En. Hisyam Che Mat diketika itu…….

Begitulah serba sedikit cerita pengalaman saya di final camp…… walaupun bunyi macam tak setuju, macam marah,terutama kepada PERLU, tapi kenapa? APA SEBAB? Saya sekarang aktif bergiat dengan persatuan yang pernah saya benci, saya meluat dan pernah saya katakan persatuan yang tidak relevan…… Mungkin masa itu saya masih mentah untuk membezakan yang betul atau salah, yang putih atau hitam, masih tidak dapat membezakan yang mana kaca dan yang mana permata…. Alhamdulillah sekarang saya yakin dengan keputusan saya……

5 comments:

PPT said...

Bang,
Jangan la lebih-lebih Cerita. Takut-takut terkeluaq bab PPT pulak. Kacau Malaysia nanti...

Ha ha ha ha

Cheers....

myre said...

nice story...

Anonymous said...

manusia kadang2 buat salah jugak..
`kita` pon penah buat salah tapi penah tak kita berubah bila dah sedar kita buat salah? dan penah tak kita manta maaf pada org lain?

ahboy said...

kalau dah lanun tu bang...
tetap lanun beb..hehehe
masalah nya skunk ni..
xde pelapis lanun yang berkaliber la..=(..huhuhu..

teamtact said...

mohd,
ni 25hb ni kita nak cari pelapis la..... datang...jgn tak datang